Iets meer bewegen helpt tegen diabetes
Datum: 9 november 2009
Wetenschapper Cheryl Roumen van de Universiteit Maastricht promoveert vrijdag op deze bevindingen. Ze volgde een groep mensen die intensieve begeleiding kregen om hun leefstijl te verbeteren. De deelnemers kregen adviezen over voeding en beweging en mochten gratis deelnemen aan een trainingsprogramma. Hun lichamelijke fitheid nam flink toe en hun bloedsuikerspiegel werd beter. Na verloop van tijd nam het risico op het krijgen van diabetes type 2 met 47 % af.
Het is al enkele jaren geleden dat Roumen de resultaten van haar onderzoeksgroep noteerde. Omdat niet iedereen zijn leefstijl blijvend zal hebben verbeterd, is ondertussen aan de Maastrichtse universiteit een vervolgstudie gestart. Die moet uitwijzen waarom mensen weer stoppen met gezonder leven. Ook moet blijken of de eerder behaalde verbetering van de bloedsuikerspiegel behouden is, nadat met de actieve training binnen het onderzoek is gestopt. Het Diabetes Fonds financiert de vervolgstudie.
Bron: © ANP 2009
Actueel













